Koulupoissaoloihin puuttuminen edistää oppilaan hyvinvointia ja oppimista
”Jokainen koulupäivä on tärkeä”
1.8.2023 voimaan tulleen perusopetuslain 26 §:n muutoksen mukaisesti opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä sekä suunnitelmallisesti seurata ja puuttua oppilaan poissaoloihin. Uuraisten perusopetuksen kouluissa poissaoloja seurataan ja niihin puututaan Keski-Suomen yhteistyökuntien yhteisen koulupoissaoloihin puuttumisen toimintamallin mukaisesti. Yhtenäisen toimintamallin tavoitteena on vahvistaa oppilaiden kouluun kiinnittymistä, puuttua poissaoloihin varhaisessa vaiheessa sekä tukea oppilaiden oppimista ja hyvinvointia.
Varhainen puuttuminen on oppilaan etu
Oppilaan tilannetta tulee aina tarkastella kokonaisvaltaisesti. Jos oppilaan käytöksessä tapahtuu muutos, huoltajan on tärkeää ottaa asia puheeksi oppilaan ja luokanopettajan/-valvojan kanssa. Esimerkiksi oppimisen haasteet, kiusaaminen, ristiriidat kaverisuhteissa, yksinäisyys tai muuttuneet olosuhteet kotona voivat johtaa lisääntyneisiin poissaoloihin. Poissaolomallin tavoitteena on pitää huolta oppilaasta ja löytää oikea-aikaisesti sopivat tukitoimet oppilaalle ja tarvittaessa myös perheelle.
Mitä varhaisemmassa vaiheessa koulussa pystytään puuttumaan huolta herättäviin poissaoloihin, sitä paremmat mahdollisuudet koululla on tukea oppilaan koulunkäyntiä. Joillekin oppilaille voi riittää koulunkäyntiin liittyvä tuki, toiset hyötyvät yhteistyöstä opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten kanssa. Tärkeintä on, että huoltajat pyytävät apua riittävän ajoissa, jos huoli oman lapsen koulunkäynnistä tai hyvinvoinnista herää. Kynnys lähteä kouluun kasvaa poissaolojen myötä.
Oikeat poissaolomerkinnät Wilmassa edistävät varhaista puuttumista
Huoltajan tehtävä on ilmoittaa etukäteen äkillisistä poissaoloista, esim. sairauspoissaoloista. Sairaudesta johtuvan poissaolon syytä ei voi kirjoittaa Wilmaan terveydellisiin syihin liittyvä poissaolo -merkinnän yhteyteen, vaan tieto lähetetään opettajalle Wilma-viestillä. Jos kyseessä on esim. hammaslääkärikäynti tai muu vastaava käynti terveydenhuollon palveluissa, ilmoita ajankohta etukäteen luokanopettajalle tai -valvojalle, niin hän merkitsee kyseisen tunnin poissaoloksi Wilmaan.
Jos opettajalla ei ole tietoa poissaolon syystä, hän merkitsee selvittämätön poissaolo. Huoltajan tulee selvittää poissaolo, jolloin poissaololuokitus voidaan vaihtaa. Jos oppilas on muista kuin terveydellisistä syistä pois koulusta, tulee poissaololle anoa lupa opettajalta tai pidemmissä poissaoloissa rehtorilta.
Huoltajan ei tule kuitata luvalliseksi poissaoloja, joiden syitä hän ei tiedä tai joista hän ei ole varma. Jos oppilas lintsaa, ei jaksa aamulla lähteä kouluun tai hän kieltäytyy lähtemästä kouluun esimerkiksi kokeeseen liittyvän jännityksen vuoksi, huoltaja merkitsee Wilmaan luvaton poissaolo, selvitetty. Tällöin opettajan on mahdollista reagoida oikea-aikaisesti ja tarjota tukea oppilaalle. Tarkemmat ohjeet poissaololuokituksiin liittyen voit katsoa tältä videolta: Poissaololuokitukset huoltajille video (8:24).
Se, että oma lapsi ei lähde kouluun, voi herättää vaikeita tunteita, kuten häpeää, pettymystä tai riittämättömyyden tunnetta. Asian kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan ottaa tilanne puheeksi opettajan tai luokanvalvojan kanssa. Avainasemassa on luottamukseen perustuva yhteistyö ja toiveikkuuden säilyttäminen.
Lisätiedot: Tiia Thil, Yhteisessä koulussa -hankekoordinaattori, [email protected] , p. 050 564 3052
Offentligt, till lärare, till personalen och till vårdnadshavare